Pe măsură ce pandemia COVID-19 depășește pragul de 2 ani, proiectele de construcție a aeroporturilor care au fost suspendate în primele luni se reiau în mare parte, iar unele chiar s-au accelerat în perioadele de restricții. Cu toate acestea, pandemia și-a pus amprenta asupra călătoriilor aeriene – inclusiv asupra infrastructurii fizice.
În continuare, experții spun că aeroporturile vor acorda prioritate tehnologiei touchless, adaptabilității și protejării sănătății publice, printre alte schimbări. Iată cinci tendințe în proiectarea și construcția aeroporturilor:
Interacțiuni touchless
Chiar înainte de începerea pandemiei, aeroporturile și companiile aeriene s-au mobilizat să elimine contactul inutil dintre angajați și călători prin check-in de la distanță, opțiuni de auto-printare pentru bilete și multe altele, potrivit Bijan Vasigh, profesor la Embry, Florida - Universitatea Aeronautică Riddle. Deși tendința interacțiunii touchless nu a început odată cu situația pandemică, aceasta a accelerat-o.
Anul trecut, American Airlines a introdus transferul de bagaje fără contact pe Aeroportul Național Ronald Reagan Washington și în majoritatea terminalelor de pe Aeroportul Internațional Dallas/Fort Worth. Aeroportul Internațional Dubai a instalat recent primul „tunel inteligent” din lume, care folosește recunoașterea facială pentru a-i ajuta pe călători să treacă prin controlul pașapoartelor în 15 secunde, fără a fi nevoie să ștampileze sau să atingă nimic, schimbând modul în care zonele de securitate vor fi proiectate în viitor. SUA, Australia și Norvegia au fost printre primele țări care au adoptat acest tip de tehnologie biometrică, iar acest model va continua probabil să se răspândească în întreaga lume.
Se schimbă și alte aspecte ale experienței din aeroporturi. Potrivit site-ului The Points Guy, unele aeroporturi au lansat aplicații care permit călătorilor să comande mâncare fără a sta la coadă. De asemenea, unele aeroporturi testează roboți care aduc clienților mâncarea la locurile lor.
Terminale adaptabile
În aeroporturile proiectate post-COVID, spațiile interioare vor avea capacitatea de a se adapta în mod flexibil la noile utilizări, conform Travel and Leisure . „Aeroporturile trebuie să fie incredibil de flexibile cu spațiul pe care îl au”, a spus Joe Petrie, director editorial la Endeavour Aviation Group din Milwaukee.
Deși este în general dificil să extinzi terminalele existente, cele proiectate post-pandemie au o amprentă mai mare decât cele din trecut. În aeroporturile nou proiectate, probabil că se va pune mai mult accent pe distanțarea călătorilor, iar pasagerii vor căuta spații verzi și saloane cu scaune în aer liber.
În plus, o ventilație mai bună pentru a îmbunătăți calitatea aerului din interior și pentru a filtra virușii, germenii și poluanții va fi, de asemenea, vitală. Terence Young, lider regional de aviație la firma de arhitectură Gensler, a declarat pentru Travel and Leisure că el consideră că aeroporturile ar putea adopta, de asemenea, mai multe „clinici centralizate și echipe specializate în sănătate”.
Focus pe călătorii de afaceri
Industria companiilor aeriene estimează că zborurile de afaceri vor avea o revenire mai lentă în perioada următoare. Aceasta este o veste rea pentru companiile aeriene, deoarece, în timp ce călătorii de afaceri reprezintă aproximativ 12% din totalul pasagerilor, ei sunt de două ori mai profitabili decât clienții obișnuiți și aduc până la 75% din profituri.
Totuși, un sector aerian a cunoscut creșteri considerabile în timpul pandemiei: zborurile private. Așadar, cea mai bună lună în acest sector a fost înregistrată în octombrie 2021, potrivit Fortune.
Avioanele închiriate sunt văzute ca o opțiune economică pentru grupurile care ar zbura de obicei la clasa business, potrivit lui Petrie. Aceste zboruri sunt efectuate de operatori care închiriază facilități de terminale private pe aeroporturile comerciale. Acum companiile se gândesc cum să atragă acești oameni de afaceri care formează noua lor bază de clienți în creștere.
Accentul pus pe marfă
Pe măsură ce călătoriile aeriene au fost limitate în timpul pandemiei, mărfurile au reprezentat un element de salvare financiar pentru companiile aeriene. Cererea de servicii de marfă aeriană a atins cote record, potrivit Logistics Management, datorită creșterii cumpărăturilor online, care a fost supraalimentată în timpul pandemiei.
Acum, mai multe aeroporturi adaugă facilități de marfă, deoarece companiile de transport maritim precum Amazon, UPS și FedEx solicită mai multă capacitate aeriană. Experții se așteaptă ca acest sector să continue să crească în toate tipurile de aeroporturi, de la aeroporturi concentrate pe marfă până la aeroporturi concentrate pe pasageri de toate dimensiunile.
Sustenabilitate
Industria aviației reprezintă 2,4% din emisiile globale de CO2, ceea ce o face o țintă de top pentru activiști și pentru alți cetățeni care au grijă de mediu, potrivit The Independent .
În februarie 2021, Franța a abandonat planurile de extindere a aeroportului Charles de Gaulle deoarece nu se potrivea obiectivelor de mediu ale țării. În noiembrie 2021, activiștii pentru climă din Marea Britanie au organizat cele mai mari proteste anti-aeroport din istoria Marii Britanii împotriva extinderii la 10 aeroporturi.
Mai mult, Aeroportul Internațional Chicago Rockford a reproiectat o parte din proiectul său de extindere, care urma să distrugă o prerie virgină rară, după ce localnicii au protestat.
În iulie 2021, Pittsburgh International a devenit primul aeroport din lume alimentat de propriul panou solar și o microrețea de gaz natural. Alte aeroporturi americane schimbă echipamente diesel cu electrice pentru a curăța aerul. Petrie crede că atâta timp cât autoritățile își pot demonstra angajamentul față de sustenabilitate și vor comunica sincer cu clienții lor despre eforturile lor, probabil că nu vor vedea respingere din partea comunităților locale.
Sursă: constructiondive.com