Avem într-adevăr nevoie de birouri? Este o întrebare pe care puțini oameni și-ar fi pus-o înainte de pandemie, dar munca la distanță din ultimul an și jumătate a forțat companiile să se gândească mult la spațiile fizice pe care le ocupă și la ce rol joacă în încurajarea – sau inhibarea – colaborării și incluziunii. Sondajele arată că directorii sunt mult mai încântați să se întoarcă la birouri decât angajații. Deciziile pe care companiile le iau acum cu spațiile lor de lucru nu vor avea doar un impact asupra culturilor lor corporative, ci vor influența structura orașelor pentru anii următori.
Unele îmbunătățiri de design sunt evidente, cum ar fi săli de conferințe mai potrivite pentru apeluri zoom, dar de multe ori nu este clar ce anume doresc cu adevărat angajații când se întorc la birou. Aici intervine Ryan Anderson. Anderson, vicepreședinte al cercetării și perspectivelor globale pentru producătorul de mobilier de birou Herman Miller, conduce o echipă de experți care a avut interviuri aprofundate și discuții cu lideri de la sute de companii pentru a înțelege preocupările lor legate de Covid.
„Nu este momentul pentru sondaje”, spune Ryan, referindu-se la metodele de cercetare cantitativă care inițiază de obicei procesul de proiectare. „Lucrurile se schimbă prea repede. Sondajele sunt un instantaneu în timp, deci sunt foarte utile dacă sunt realizate longitudinal, dar nu sunt foarte bune ca puncte unice, cu excepția cazului în care orice măsurăți este destul de static. Nu a fost cazul, așa că a venit timpul să săpăm mai adânc”.
Herman Miller îndeamnă companiile să evolueze dincolo de planurile deschise care au dominat în ultimii ani. În schimb, recomandă o așa-numită abordare „pe cartiere” care creează un spațiu dedicat pentru ca oamenii din același departament să colaboreze, să bea cafea sau să lucreze singuri, dacă doresc.
Bloomberg a vorbit cu Anderson despre viitorul muncii la birou:
Ce ne-a învățat pandemia despre cum ar trebui să arate și să se simtă birourile din viitor?
Am început cu adevărat să ne uităm la acest lucru cu mult înainte de pandemie, în 2010. Ceea ce ne interesa atunci era distribuirea muncii sau extinderea de la locul de muncă, care se întâmplase deja din cauza unei treceri de la utilizarea computerelor la laptopuri portabile.
Așadar, când a lovit pandemia, a trebuit să ne dăm seama dacă a fost un catalizator pentru ceea ce vedeam deja sau dacă s-a schimbat ceva fundamental. Am avut sute de conversații cu clienții și am vorbit cu 90 de companii. Din aceasta, ne-am dat seama că acesta a accelerat lucrurile care se întâmplau deja. Pandemia a fost catalizatorul de care aveam nevoie pentru a regândi în cele din urmă designul biroului, care nu era într-o stare pre-pandemică excelentă.
De ce nu?
Din cauza presupunerii învechite că toate lucrările trebuiau să aibă loc la birou, acestea au devenit din ce în ce mai generice. Trebuie să recunoaștem că biroul este în competiție cu alte locuri unde puteți lucra. Imaginați-vă când un spațiu de birou este utilizat doar 40%. Asta înseamnă zeci de milioane de dolari irosite în urma unui contract de închiriere pe șapte ani. Deci, există o abordare mult mai bună în acest sens.
Deci avem într-adevăr nevoie de birouri?
Unele companii m-au întrebat asta. Le-am întrebat: Ați gătit acasă în ultimul an, nu? Ați întrebat vreodată dacă mai avem nevoie de restaurante? Bineînțeles că nu. Apreciem experiența restaurantului. Interacționăm acolo. Deci, de ce nu ai simți același lucru despre biroul tău?
O modalitate de a face acest lucru este de a face birourile să arate și să se simtă mai degrabă ca niște case, pe care unii le numesc „rezimercial” (rezidențial + comercial). Ce crezi despre asta?
Cred că termenul este un cuvânt cheie, dar cred în ceea ce directorul de design de la Herman Miller din anii 1950 a spus, George Nelson. El a spus că biroul ar trebui să fie ca „un living de zi”. La Herman Miller, avem rădăcinile în designul rezidențial modern și ne-am angajat în domeniul comercial abia în anii 1940. Așa că am avut întotdeauna o sensibilitate din sfera rezidențială față de ceea ce aducem la birou.
Trebuie să vorbim mai multe despre experiențele pe care oamenii vor să le aibă la birou. Biroul trebuie să fie un loc pentru socializare, chiar și cu persoane care nu se află în grupul dvs. imediat. Sociologii vorbesc despre oameni care au legături puternice și slabe. În timpul pandemiei, când totul s-a făcut pe Zoom, am devenit foarte apropiați de legăturile noastre puternice din echipă. Știu chiar și numele animalelor de companie ale colegilor mei. Dar legăturile slabe sunt, de asemenea, critice și trebuie restabilite.
Cum poți face asta?
Europa de Vest a îmbrățișat munca bazată pe activități, unde totul este împărțit în birou. Asta nu a mers prea bine în America de Nord. Dar există o abordare diferită numită planificare bazată „pe cartiere”. Luați un grup de birouri și spații de colaborare și acordați echipei proprietate asupra „cartierului” respectiv. Puteți să părăsiți zona și să mergeți să vedeți alte persoane, dar vă oferă senzația de a ști unde sunt oamenii și puteți petrece timp de calitate cu ei în afara tuturor întâlnirilor Zoom.
Ce este adesea trecut cu vederea atunci când aceste „cartiere” sunt create?
Primul lucru cu care oamenii se luptă este găsirea spațiului pentru o productivitate concentrată. Cineva trebuie să știe că, dacă fac naveta, vor vedea oameni pe care îi cunosc, vor avea timp să socializeze cu oameni pe care nu îi cunosc și, dacă au nevoie de două ore pentru a scăpa de toată lumea, pot face asta.
Aș spune că doar aproximativ 10% dintre companii fac toate aceste lucruri acum, dar cel puțin jumătate dintre ele se gândesc să facă schimbări semnificative. Aceste birouri există adesea pe cele mai dificile piețe.
Migrarea către birouri a fost încetinită de varianta delta. Cum abordează companiile revenirea la birou?
Companiile cu care vorbesc au un comitet pentru acest lucru, fie formal, fie informal. Acesta include servicii juridice, de resurse umane, facilități și, de obicei, CIO [chief information officer]. Din punct de vedere istoric, departamentele de resurse umane nu au manifestat prea mult interes pentru locul de muncă fizic, dar acum s-au implicat mult mai mult.
Revenirea la birou nu este ceva ce faceți doar într-o lună. De multe ori amintesc clienților noștri că doar pentru că toată lumea a părăsit biroul în aceeași zi, întoarcerea nu este un eveniment de o zi.
Sursă: bloomberg.com