Îndepărtarea dalelor și pavelelor omniprezente din Olanda face parte dintr-o inițiativă mai largă de extindere a spațiului verde în mai multe orașe.
Dacă mergeți pe un trotuar din Rotterdam este posibil ca acesta să arate mai verde decât acum câteva luni. Dalele care odată erau prezente în grădinile din fața multor clădiri de apartamente, case și birouri au fost înlăturate și înlocuite cu plante, tufișuri și copaci.
Este o mică, dar notabilă schimbare a peisajului stradal dintr-o țară cu o afinitate pentru grădinile pavate. Și nu întâmplător această schimbare a venit în masă. A făcut parte dintr-o inițiativă ecologică care a canalizat o rivalitate veche între două orașe olandeze.
n cadrul unei competiții de înlăturare a dalelor, Rotterdam a învins capitala cu 47.442 de dale ridicate peste cele 46.484 din Amsterdam. Pe măsură ce competiția a luat naștere, consilierii din ambele orașe au fost informați zilnic cu privire la rezultate și și-au impulsionat cetățenii prin intermediul rețelelor sociale pentru a accelera viteza. “Rivalitatea dintre cele două orașe este adesea ceva negativ, dar a fost folosită într-un mod pozitiv de data aceasta”, a declarat Eva Braaksma, a cărei organizație, Frank Lee, a coordonat evenimentul în numele mai multor grupuri. Unul dintre grupurile participante a fost Urgenda, un ONG renumit pentru procesul său de referință împotriva guvernului olandez, care a condus la o decizie judecătorească pentru o reducere de 25% a CO2 până la sfârșitul anului 2020.
Olanda nu a fost nici măcar aproape de a-și atinge obiectivul de emisii ordonat de instanță, iar îndepărtarea plăcilor va contribui probabil doar la o mică parte din totalul respectiv: Urgenda estimează că din 17 megatone necesare pentru a reduce amprenta olandeză cu 25%, îndepărtarea plăcilor va reprezintă aproximativ 0,1 megatone dacă 3% din dalele existente în locurile publice deschise sunt degajate și înlocuite cu plante și copaci.
Bert Wijbenga, consilier al orașului pentru partidul de dreapta liberal din Rotterdam, spune că îndepărtarea dalelor este importantă în primul rând pentru educația publică și face parte dintr-un obiectiv mai larg de extindere dramatică a spațiului verde din oraș pentru a rezista efectelor schimbărilor climatice. Pe măsură ce căldura extremă, inundațiile, seceta și pierderea biodiversității devin probleme din ce în ce mai mari, schimbul de suprafețe impermeabile pavate cu suprafețe poroase, plante și copaci va fi o parte esențială a contracarării acestor provocări, în special în orașe.
„Cel mai mare impact al schimbărilor climatice se va manifesta în oraș”, spune Tim van Hattum, șeful Programului de soluții climatice verzi de la Universitatea Wageningen. „Trebuie să trecem la o reproiectare care include natura în modul în tratăm lumea și ne construim orașele”, adaugă acesta.
Rotterdam are scopul de a crea 20 de hectare noi de spațiu verde până în 2022, iar Wijbenga estimează că îndepărtarea dalelor a reprezentat aproximativ o jumătate de hectar. Spații suplimentare de verdeață trebuie să vină din alte părți – majoritatea probabil de pe acoperișuri verzi și din locuri publice.
Mai multe acoperișuri din oraș au fost deja amenajate pentru a prelua și reutiliza apa în alte scopuri. De asemena, piața de apă Benthemplein a primit o atenție deosebită internațională: în zilele însorite, această piață este o zonă de agrement cu un teren de baschet și alte facilități, dar în timpul ploilor abundente, piața – care se află sub nivelul străzii – acționează ca bazin temporar pentru adunarea excesului de apă. Apa este stocată și utilizată în alte scopuri, prevenind în același timp inundarea zonei.
Pentru orașele olandeze, o inițiativă precum îndepărtarea dalelor este un mod eficient de a promova acest tip de spații verzi naturale. Nu numai că împuternicesc locuitorii să creeze suprafețe mai permeabile pe propriile lor proprietăți; dar pot schimba percepțiile publice despre estetica orașului.
„Orașul viitorului va oferi mult mai puțin spațiu mașinilor, spune Van Hattum. „Mersul pe jos, ciclismul și transportul public vor fi centrale. Acest lucru va oferi oportunități excelente pentru mai multe spații verzi în oraș: sunt necesare drumuri mai mici și mai puține locuri de parcare și pot fi plantate alei verzi pentru mers. Trebuie să atragem natura în oraș, în loc să le tratăm ca pe două entități separate”.