Era mașinilor care folosesc combustibil pare să apropie de sfârșit odată cu apariția bateriilor și a mașinilor electrice – la fel și epoca benzinăriilor și a poluării pe care acestea o aduc în comunități.
Benzinăriile, prin însăși natura lor, reprezintă pericole pentru mediu. Din cele 450.000 de locații periculoase din SUA , jumătate sunt contaminate cu petrol, o mare parte din acesta provenind din rezervoarele subterane care se scurg din fostele benzinării, creând riscuri de explozii.
Aceste pericole nu se limitează la scurgerile din rezervor.. În timpul funcționării, benzinăriile prezintă riscuri grave pentru sănătatea oamenilor din casele, întreprinderile și școlile din apropiere. Benzinăriile emit niveluri periculoase de substanțe cancerigene, precum benzen și ozon, care provoacă probleme respiratorii grave.
Preocupările legate de schimbările climatice au determinat guvernele din California, Canada și UE să ceară încetarea vânzărilor de mașini pe benzină până în 2035, în timp ce alte zone merg și mai departe, punând în aplicare interdicții de vânzare încă din 2030 sau 2025. Companii de automobile precum GM, Mazda, Volvo urmeaza exemplul, stabilind datele când vor fi vândute ultimele lor vehicule pe benzină.
În 2021, Petaluma, California, a devenit primul oraș din lume care a interzis construirea de noi benzinării. De atunci, cel puțin încă patru orașe au interzis această practică, iar cel puțin încă șase orașe dezvoltă politici în consecință.
Cerințe noi
Până în 2030, ar putea exista 26 de milioane de mașini electrice în SUA, ceea ce înseamnă că necesarul de încărcătoare pentru vehicule electrice va crește de peste 10 ori.
În Brazilia, potrivit datelor de la Asociația braziliană de vehicule electrice (ABVE), numărul de modele electrice vândute a crescut cu 255% din 2020 până în 2021. Acest rezultat este mult peste piața auto tradițională, care a crescut cu 3% în perioada menționată.
Starbucks, cu cele 15.000 de locații din SUA, crede că ar putea ajuta la diminuarea lipsurilor de încărcătoare electrice. Compania colaborează cu Volvo și Chargepoint pentru a instala încărcătoare pentru vehicule electrice în parcările cafenelelor pe ruta de la Denver la Seattle, cu opriri disponibile la fiecare aproximativ 160 km.
Huburi de încărcare
Parkland, o companie canadiană care deține 3.000 de stații de benzină răspândite în 25 de țări, a fost sponsorul unei competiții internaționale care își propune să creeze „benzinăria” electrică a viitorului.
James Silvester, un arhitect din Edinburgh, Scoția, responsabil pentru designul câștigător, sugerează un nou model care este complet diferit de cel pe care îl avem astăzi – un model care prioritizează experiența clientului. Designul său propune o structură liniară lungă cu terminale de încărcare pe tot perimetrul său. În centrul său, aceasta găzduiește magazine și alte servicii de confort, precum și spații necomerciale, astfel încât șoferii să ia o pauză și să se relaxeze.
Proiectată cu un sistem modular care permite structurii sale să se adapteze la diferite dimensiuni de teren, stația Silvester este capabilă să ofere o mare varietate de servicii și facilități. Pe lângă opțiunile de mâncare și băuturi disponibile, designul său oferă o zonă de exerciții, terapie prin masaj și chiar grădini unde șoferii se pot odihni în timp ce bateriile se încarcă.
Structura propusă de designerul scoțian este realizată din materiale durabile, precum cheresteaua și piatra, iar acoperișul său este prevăzut cu panouri solare. El subliniază că, cu această structură modulară, timpul de construcție este mai scurt și suficient de flexibil pentru a găzdui o mare varietate de servicii.
Compania se află încă în fazele incipiente ale propriei sale tranziții la vehicule electrice, dar are de gând să deschidă o rețea de 25 de stații de vehicule electrice ultrarapide până la jumătatea anului.
Acesta ar putea fi începutul unei transformări care își propune să răspundă nevoilor unei comunități care crește în fiecare zi.