Folosită de artizanii de pe tot globul de mii de ani, sticla colorată este una dintre cele mai vechi forme de artă. Originile sale datează încă din secolul al VII-lea, când vitraliile au început să împodobească bisericile, catedralele și mănăstirile – reprezentând adesea simboluri religioase și povești biblice. Acestea s-au extins la moschei și palate islamice în timpul celui de-al VIII-lea secol, iar până în Evul Mediu putea fi găsită în nenumărate biserici din toată Europa. În prezent, sticla colorată nu mai este folosită exclusiv pentru locurile de cult sau structurile antice. Aceasta a revenit în arhitectura contemporană, punând în valoare nenumărate clădiri cu nuanțe îndrăznețe și pline de viață.
De-a lungul anilor, aspectul sticlei colorate a evoluat, trecând de la forme detaliate, tradiționale și oarecum de modă veche la modele mai simple, minimaliste și elegante, care se potrivesc cu o estetică modernă. Dar dincolo de orice modificări vizuale, s-a schimbat și modul de fabricare a sticlei. Primii oameni care au experimentat cu sticla nu au avut control asupra culorii acesteia, dar în cele din urmă au învățat – cel mai probabil din întâmplare – că adăugarea anumitor substanțe la amestecul topit ar avea ca rezultat tonuri diferite atunci când este răcită. Acesta a fost începutul vitraliului, dar cu siguranță nu este singura modalitate de a încorpora culoarea. Astăzi, principalele tehnici pot fi grupate în două: nuanțarea materialului propriu-zis sau adăugarea unui strat colorat acestuia.
O altă metodă de colorare implică utilizarea unei folii colorate pentru geam. Materialul subțire este de obicei realizat din polietilen tereftalat (PET), o rășină polimerică termoplastică din familia poliesterilor. Când vine vorba de sticlă laminată – folosită în multe aplicații arhitecturale pentru rezistența sa – se încorporeze adesea un strat intermediar de polivinil butiral (PVB) între panourile de sticlă. Acest lucru nu servește doar ca protecție prin menținerea sticlei în loc în caz de spargere, dar oferă și posibilități diverse estetice și creative. Datorită tehnologiilor moderne de interstrat, sistemele PVB vin în mii de culori și grosimi, adăugând un aspect plin de viață oricărei forme de sticlă laminată.
Valoare funcțională și estetică
Indiferent de metoda de colorare, sticla colorată oferă beneficii funcționale și estetice, ceea ce explică revenirea sa ca tendință de design contemporan. Pe de o parte, permite mai multă intimitate decât sticla transparentă tradițională, reduce reflexiile, absoarbe căldura și poate bloca razele UV dăunătoare – rezultând o eficiență energetică mai mare. Straturile PVB pot reduce razele UV cu 99% , scăzând facturile de încălzire și răcire semnificativ și protejând mobilieru. Toate acestea menținând în același timp avantajele inerente ale sticlei, cum ar fi transparența, reciclabilitatea, rezistența la intemperii și capacitatea de a adopta forme complexe.
Pe de altă parte, valoarea estetică a materialului este destul de evidentă. Fiind o formă de artă versatilă, sticla colorată permite luminii să pătrundă, creând umbre atrăgătoare și modele interesante care adaugă un fler unic oricărui spațiu. Cu o cantitate echilibrată de culoare (prea multă poate fi copleșitoare), sticla poate crea medii jucăușe, dinamice, care s-au dovedit că îmbunătățesc dispoziția persoanelor și să creeze răspunsuri emoționale, provocând adesea sentimente de bucurie, optimism, calm sau energie. Acest lucru poate înfrumuseța chiar și cele mai simple spații, intensificându-le designul și arhitectura cu tonuri vii.
Posibilitățile creative oferite de sticla colorată sunt multe; de la combinații simple și subtile pentru spații minimaliste, la afișaje uimitoare și complicate pentru designuri mai îndrăznețe. De asemenea, poate fi folosită într-o gamă largă de aplicații arhitecturale, inclusiv ferestre, balustrade, pereți despărțitori și fațade, care fac cu siguranță o impresie puternică. Iată 12 proiecte contemporane care folosesc sticla:
Folosirea sticlei colorate pentru ferestre
Kaleidoscope Kindergarten / SAKO Architects
Solar S. Roque Gallery / Manuel Maia Gomes
2H House / Truong An architecture + 23o5Studio
Folosirea sticlei colorate pentru balustrade
Sauflon Centre of Innovation / Foldes Architects
Computer Science Building, Queen’s University Belfast / Kennedy Fitzgerald Architects
Kaleidoscope Kindergarten / SAKO Architects
Folosirea sticlei colorate pentru pereți despărțitori
21 Cake Headquarters / People's Architecture Office
Esquire Office / Studio Bipolar
Audrey Irmas Pavilion / OMA
Folosirea sticlei colorate pentru fațade
Gethsemane Lutheran Church / Olson Kundig
Audrey Irmas Pavilion / OMA
Design Wing / Coordination Asia
Vezi mai multe pe archdaily.com