China dezvoltă o rețea feroviară de mare viteză extrem de extinsă și ambițioasă. Există planuri pentru un tren de mare viteză de 13.000 de kilometri, care ar traversa China, Rusia, Canada și SUA, inclusiv un tunel subacvatic prin Strâmtoarea Bering. Cu toate acestea, proiectul, estimat la 200 de miliarde de dolari, pare suspendat din cauza criticilor privind fezabilitatea economică și a tensiunilor geopolitice. Între timp, China continuă să avanseze în tehnologii feroviare, testând trenuri glonț și extinzându-și rețeaua națională.
Planurile acestui proiect grandios au apărut în 2014, când mai multe canale de știri au publicat un raport al Beijing Times care descria intențiile Chinei de a construi un super tren de 8.000 de mile. Acesta ar urma să se numească linia „China-Rusia-Canada-America” și să traverseze toate cele patru națiuni, conectându-le pentru un potențial boom comercial, turistic și economic. Întinzându-se de-a lungul Strâmtorii Bering, proiectul ar necesita un tunel subacvatic de patru ori mai mare decât Tunelul Canalului Mânecii și mult mai avansat tehnologic.
La momentul respectiv, inginerii chinezi susțineau că erau deja în discuții cu Rusia pentru începerea liniei, afirmând că aceasta este posibilă cu tehnologia actuală. În 2018, China a aprobat primul tren glonț subacvatic din lume, care va lega Ningbo, un oraș portuar de lângă Shanghai, de Zhoushan, un arhipelag de insule de pe coasta de est. Noua linie va include o secțiune subacvatică de 16,2 kilometri și va utiliza tehnologia Maglev, care permite levitarea trenului deasupra unei șine magnetice și propulsarea acestuia la viteze mari.
Deși se știu puține despre progresul liniei „China-Rusia-Canada-America”, unii au postulat că linia Ningbo-Zhoushan ar putea fi un test pentru un proiect mult mai mare. În 2020, guvernul american a aprobat o linie feroviară uriașă de 2.570 de kilometri care leagă SUA de Canada, din Alaska până în Alberta, costând 22 de miliarde de dolari. Aceasta reprezintă un mare pas înainte pentru rețeaua feroviară a SUA, care până acum a rămas în urma altor națiuni.
Cu toate acestea, oricât de impresionantă ar fi linia „China-Rusia-Canada-America”, ea pare să fi fost pusă în așteptare. Criticii au subliniat că propunerea este redundantă din punct de vedere economic, afirmând că zborurile și navele de marfă sunt opțiuni mai ieftine pentru comerț. În plus, tensiunile dintre superputerile mondiale fac ca o astfel de colaborare, care ar fi cel mai costisitor megaproiect din istoria lumii, să fie mai degrabă o utopie în acest moment.
China continuă să inoveze și să extindă rapid rețeaua sa de trenuri glonț, în timp ce proiectele internaționale de anvergură rămân în stand-by, influențate de factori economici și geopolitici.