Diverse orașe au experimentat taxe fluctuante pentru transportul public, într-un efort de a promova mobilitatea durabilă, a atenua congestionarea traficului și a reduce inegalitatea socială. În februarie, Salt Lake City a întrerupt colectarea tarifelor pentru o lună pentru a reduce emisiile de carbon din regiune. La sfârșitul lunii martie, orașul italian Genova a extins accesul gratuit la unele dintre rețelele sale de transport public, în urma unui experiment de succes care a început la sfârșitul anului 2021 și într-un plan ambițios de a deveni primul oraș italian cu transport gratuit. Între timp, Luxemburg a devenit prima țară din lume cu transport public gratuit în 2020.
Salt Lake City a instituit un „Februarie fără tarife” , intenționând să marcheze cea de-a 20-a aniversare a găzduirii Jocurilor Olimpice de iarnă din 2002 și să reducă emisiile de carbon. Experimentul a dus la o creștere bruscă a numărului de călători. Alte orașe din SUA, cum ar fi Richmond sau Kansas City, au adoptat tranzitul fără tarif într-un efort de a aborda inegalitatea socială.
Experimentul de patru luni de la Genova a fost menit să ajute urbaniştii şi autorităţile să înţeleagă cum scutirea de taxe ar putea schimba obiceiurile de mobilitate înainte de a reproiecta strategia de mobilitate urbană. În martie, orașul a raportat o creștere cu 18% a utilizării metroului, echivalent cu 36.000 de pasageri în plus. Sondajele au evidențiat, de asemenea, că 25% dintre navetiști și-au schimbat obiceiurile de călătorie, iar 26% dintre aceștia obișnuiesc să călătorească cu vehicule private.
În 2020, Luxemburg a devenit prima țară din lume care a făcut ca toate transporturile publice să fie gratuite. Țara dispune de o rețea extinsă interconectată de autobuze, trenuri și tramvaie, care sunt acum gratuite atât pentru rezidenți, cât și pentru turiști, cu excepția biletelor de clasa întâi, care trebuie încă plătite. În 2018, Estonia a adoptat o lege care a permis fiecărui județ să implementeze transportul public gratuit , în timp ce județelor li s-a lăsat și opțiunea de a renunța la sistem. Capitala, Tallinn, dispune de transport public gratuit din 2013. Cu toate acestea, un audit din 2021 a arătat că schema nu a îndeplinit obiectivele de reducere a călătoriilor cu mașina, punând la îndoială viabilitatea unor astfel de implementări.
Sursă: archdaily.com